27/4/2019

Boedapest: onze eerste dagen!

Dit was niet de beste nacht, nieuwe geluiden, nieuwe omgeving, alle spanning van de vertrekdag. Maar dat mag de pret niet drukken. Omdat we een gedeelte badkamer hebben in ons hostel kunnen we tegelijk douchen, dat is dan weer een voordeel. We staan snel buiten om de stad te verkennen!

Tijd voor ontbijt: op onze hoek zit een Spar supermarkt, dus daar kunnen we vast iets halen en op ons super leuke balkonnetje eten. FOUT! Het is 2e Paasdag en letterlijk alles is gesloten. Gelijk een uitdaging op onze eerste dag. Gelukkig vinden we na een rondje lopen een terrasje dat wel open is en bestellen we koffie en een croissantje, de zon schijnt en de temperatuur is heerlijk dus ons hoor je niet klagen 🙂

De stad verkennen

Nu is het dan echt tijd om de stad te verkennen, omdat ik (Viora) een jaar of 7 geleden al eens in Boedapest ben geweest, weet ik ongeveer de highlights nog wel. We beginnen bij het Parlement, een groot statig gebouw aan de Donau. Ook maken we hier de eerste vlogbeelden en lopen daarna langs de Donau richting de brug die leidt naar de overkant van het water. Aan de overkant bevindt zich namelijk het oude centrum van de stad met veel bezienswaardigheden. Daar aangekomen is er een mogelijkheid om met een klein treintje de heuvel op de gaan. Wij gaan gewoon lopend en Joost ziet dan een afsnijd route: stijl omhoog. ‘Kom we gaan gewoon zo, dan zijn we binnen 5 minuten boven!’ Ik volg braaf, gelukkig heb ik zo’n goede conditie want inderdaad binnen 5 minuten staan we boven en hebben we een prachtig uitzicht over Pest (het vlakke gedeelte van Boedapest). Op het heuvelachtige stuk zijn meerdere dingen te bewonderen zoals: Boedapest Castle, Fisherman House, de kerk een aantal ruinen en oudste bakker van de stad. Daarna lopen we nog een aantal kilometers maar zodra onze voeten echt zeer beginnen te doen besluiten we de tram te nemen. Wat overigens super makkelijk werkt in Boedapest, kaartjes voor tram en metro zijn hetzelfde en je gebruikt gewoon 1 kaartje per rit, hoe ver die ook is! (Wij kochten 10 kaartjes per persoon voor de 4 dagen dat we er waren en dit was precies goed)

’s Middags rusten we even uit op onze kamer in het hostel en avonds hebben we zin in een gezellig restaurantje. Op aanraden van een aantal volgers moeten we bij Mazel Tov gaan eten. En inderdaad: zeker een aanrader! Het is een Israelisch restaurant met een super knusse inrichting en is ook gemaakt(net als veel hippe tentjes in Boedapest) in een oud gebouw(worden ook wel ruinbars genoemd)

Dag 3: Een bezoek aan een badhuis

De volgende dag is het weer heel anders, het regent. Gelukkig staat Boedapest bekend om zijn badhuizen en stond een bezoek aan een badhuis sowieso op de planning. We kiezen voor Gellert Badhuis na wat negatieve berichtjes over het grootste badhuis. Dit keer lukt het wel om een ontbijtje te scoren bij de Spar op de hoek, yes! Met een volle maag richting het badhuis.

Als we het badhuis binnenlopen lijkt het alsof we een oude concertzaal binnen lopen, zo mooi! We zijn allebei echt onder de indruk totdat we de trap af lopen richting de kleedkamers, daar lijkt het gewoon weer het plaatselijke zwembad. Eenmaal omgekleed en de weg gevonden (wat een doolhof!) staan we bij het grootste zwembad te kijken. Iedereen draag een badmuts. Dan moeten wij die ook maar aanschaffen. voor 2400 Florint (ongeveer 7 euro) kopen we die fantastische badmutsen en dan zijn we klaar om het water in te gaan. Al snel komen we erachter dat die badmuts echt alleen in het grote bad nodig is, het bad waar we letterlijk nog geen 2 minuten in geweest zijn. Zond van ons geld, maar goed, wel leuk voor de foto met die gekke mutsjes op. We blijven ongeveer 3 uurtjes binnen, genieten van de warme thermale baden en kijk onze ogen uit hoe mooi deze baden versierd zijn.

Hardlopen langs de Donau

Als we wakker worden schijnt de zon al naar binnen, gelukkig is er vandaag veel beter weer voorspeld. Omdat we allebei graag sporten en dit ook tijdens onze reis willen blijven doen gaan we hardlopen. We hebben gelezen dat er een speciaal hardlooppad is op het Margaret Island dat midden in de Donau ligt. We pakken eerst de tram naar dat eiland, ongeveer 10 minuutjes met de tram zodat we lekker rustig kunnen hardlopen. Ik haat het om door een drukke stad met allerlei kruispunten en stoplichten te moeten zigzaggen door de mensen.

We zijn allebei verbaasd als we eenmaal op het hardlooppad zijn aangekomen, zo lekker rustig, zo mooi, de kilometers staan zelfs aangegeven op het pad. Dit is een ronde van 5 kilometer. Precies een prima workout voor nu.

Na de run en een verfrissende douche is het tijd voor een taartje bij de oudste en bekendste bakkerij van Boedapest: Ruszwurm. Ook hier moeten we weer een stukje voor met de tram en daarna nog een klein klimmetje omhoog. In de bakkerij is het druk maar zeker niet onmogelijk om te zitten en te genieten van een Hongaars gebakje (ik ben de namen van onze gebakjes vergeten maar neem de bovenste 2 uit het boekje en geloof me: genieten!)

‘s Middags relaxen we een beetje op de kamer, pakken we de backpack in want morgen vertrekken we vroeg….

We eten ’s avonds bij de Street Food Karavan: een super knus soort food festival wat daar gewoon vast staat. Je kunt er van kip tot mexiaanse burrito’s, tot vegan slowjuices krijgen, echt een aanrader!

Dan is het alweer tijd om te gaan slapen, we zijn allebei doodmoe van de vele kilometers in de benen, de nieuwe indrukken maar kijken enorm uit naar bestemming 2 morgenochtend: Moskou!