17/10/2019

Onze Sri Lanka Route en Hotspots

We hadden grote twijfels om dit land te gaan bezoeken, de bomaanslagen waren nog maar zo kort geleden en het toerisme was daardoor totaal ingestort. Was het voor ons dan wel leuk om te gaan? We waagden het erop en zijn achteraf zo blij dat we gegaan zijn! Niet alleen omdat we het land hiermee hebben gesteund maar ook omdat dit echt een van de hoogtepunten was van onze reis.

Negombo

(2 nachten)

We begonnen in deze stad omdat we van velen hoorden dat Colombo een stuk chaotischer en drukker was en Negombo een prima plek was om even bij te komen van de vlucht. We verbleven in Waves By Tranquil, een kleinschalig hotel maar met een heerlijk zwembadje. Negombo zelf vonden we een aparte stad. Het strand was totaal uitgestorven, het waaide er keihard en alle restaurants waren ook leeg. Even waren we bang dat heel Sri Lanka zo zou zijn…. We bezochten de vismarkt en dat was een hele ervaring, zeker even naar toe gaan als je in Negombo bent (neus dicht!!) Na 2 nachten was het tijd om door te reizen.

De vismarkt van Negombo

Danbulla

(2 nachten)

Omdat we al veel gekke verhalen gehoord hadden over de bussen van Sri Lanka wilden we dit natuurlijk wel eens zelf ervaren. Met de tuktuk werden we naar het busstation van Negombo gebracht, daar pakten we de bus naar Kurunegala (bus 34) en daar stapten we over op de bus naar Dambulla. We betaalden rond de €1.10 per persoon (en ook deze prijs voor onze backpacks, want ja die namen ook een hele stoel in) voor de hele rit die 4,5 uur duurde, bijna gratis dus… En we snappen ook wel waarom; de bus wordt zo vol mogelijk gestopt, racet als een gek over de hobbelige wegen, er staat keiharde muziek aan op een tv-scherm en de bus stopt elke paar minuten om mensen in en uit te laten.

Aangekomen in Dambulla konden we lopend naar ons guesthouse, lieve mensen die ons meteen naar de grottempel van Dambulla brachten. Heerlijk om na een lange busrit meteen even wat te gaan doen om die rit te vergeten.
De tempel was mooi en de klim naar boven ook, maar als je deze tempel niet gezien hebt mis je niets.

’s Avonds wilden we graag ergens eten, we hadden nog geen restaurantjes gezien in Dambulla dus vroegen de man van het guesthouse waar we heen konden gaan. Hij wilden ons wel brengen en zette ons af bij ongeveer het enige restaurantje in Dambulla, als ik het goed heb onthouden Bake House. een soort bakker + restaurant. Niet heel sfeervol maar we hebben hier de lekkerste kottu (in stukjes gehakte roti, echt een aanrader!) van heel Sri Lanka gegeten en dat voor nog geen euro per bord!

De volgende ochtend gingen we met de man van ons guesthouse op pad, we wilden graag Pidurangala beklimmen, de rots tegenover Lion’s Rock en we wilden graag naar een national park om olifanten te zien. Dus daar gingen we, na een korte verplichte stop bij een spice garden (niet heel spannend, ze laten je wat planten zien waarvan ze kruiden en kaneel etc maken en proberen je van alles te verkopen) moesten we van de tuktuk overstappen op een grote jeep waar we later ook de safari konden doen. De rots was een redelijk pittige klim om hoog met aan het eind een aantal flinke rotsen waarbij je echt met handen en voeten moest klimmen. Maar het uitzicht was het meer dan waard!

Na 1.5 uur waren we weer beneden en gingen we na een korte lunchstop door naar Kaudulla National Park. Nadat we entree hadden betaald reden we met onze jeep het park in. Al vrij snel zagen we een krokodil en aapjes, we konden staan in de jeep omdat de chauffeur het dak voor ons had opengemaakt. We waanden ons even in Afrika!`
Na een half uurtje rijden zagen we de eerste olifant en meteen al zo dichtbij, heel bijzonder. We reden door en zagen al snel een hele grote groep olifanten staan, we stopten op enkele meters afstand en hebben zeker 20 minuten ademloos staan kijken… Daarna reden we weer door en zagen we nog wel 3x een grote groep. Ik denk dat we zeker 80 olifanten hebben gezien. Wat een mooie en bijzondere dieren en zeker in het wild.

De volgende ochtend was het tijd om weer door te reizen. De man van ons guesthouse bracht ons met de tuktuk naar de bus, hield een busje voor ons aan (met airco!) en vroeg ons of we deze wilde nemen, hij was namelijk wel iets duurder (2 euro pp ipv 1 euro voor de normale bus). Nou meneer: GRAAG!

Kandy

(1 nacht)

Aangekomen in Kandy kwamen we terecht in een mega chaos op het busstation. Overal zigzagde mensen tussen de bussen door, er werd geschreeuwd, getoeterd en we voelden ons heel erg bekeken. Snel weg hier. Gelukkig had Joost de route naar ons guesthouse al opgezocht en waren we binnen een kwartiertje lopen daar. Wederom een hele basic kamer voor 10 euro per nacht incl. ontbijt. We vertelden de eigenaar dat we de volgende dag de trein naar Ella wilden nemen en hij zei ons dat we zelf even naar het trein station moesten lopen om kaartjes te gaan kopen. Dit gingen we meteen regelen want veel langer dan 1 nacht in Kandy blijven wilden we niet. Gelukkig was er nog plek in de trein, alleen was onze trein wel een volledige eerste klas trein(wel iets duurder; 15 euro pp) maar achteraf waren we heel blij met deze luxe trein! We liepen wat rond in Kandy en vonden het vooral heel chaotisch. Kandy staat bekend om de Tempel van de Tand maar inmiddels waren we een beetje tempelmoe dus deze hebben we overgeslagen.

Ella

(3 nachten)

De volgende ochtend vertrok om 7.40 onze trein. Aangezien we nog niet helemaal gewend waren aan de nieuwe tijdzone (2,5 uur vroeger dan in Kuala Lumpur) was het voor ons een prima tijd om te vertrekken. Vanaf minuut 1 reed de trein door de natuur en dit heeft zich 6 uur lang voortgezet. Zo mooi, zo indrukwekkend. Rond half 2 kwamen we aan in Ella, meteen vanaf moment 1 voelden we ons hier thuis. Ella bestaat maar uit 1 straatje, maar wel een heel leuk straatje met restaurantjes, barretjes, koffietentjes etc. Onze favoriet was cafe Chill maar Starbeans vonden we ook een heel leuk plekje. Vooral de cheesecake daar was genieten!

Arugambay

(4 nachten)

Vanuit Ella vertrokken we met een ‘shared taxi’ richting Arugambay. Deze zijn heel makkelijk op straat te regelen en scheelt je toch al snel de helft. Binnen 3 uurtjes waren we in Arugambay en ook daar voelden we ons meteen helemaal op ons gemak; een gezellige straat met winkeltjes, restaurantjes, een mooi strand en een relaxte sfeer. We verbleven in een turfkamp waar we ook yoga konden doen; Surf camp Arugambay. Hier maakten ze elke ochtend de lekkerste vegan smoothiebowls voor ons klaar. Ook hadden we hier ons allereerste surfles. ’s Ochtends om half 7 moesten we klaar staan en vertrokken we met Podi onze surfleraar richting het strand. Na een korte uitleg mochten we meteen de zee en in werden we letterlijk best wel in het diepe gegooid. Joost pakte dat een stuk beter op dan ik. Nadat ik 2x door een soort wasmachine van water was gegaan was ik redelijk bang. Toch bleef ik proberen en lukte het aan het eind toch weer iets beter. Ik had nog niet echt gestaan, maar ach… moe maar voldaan keerden we terug naar het kamp. Joost was dolenthousiast om de volgende ochtend weer te gaan. Ik liet het even voor wat het was; beurs, blauw en vermoeid. En met het oog op de surfdagen die nog zouden volgen hield ik het verder even bij de rustige yogalesjes.

Hotspots: Seahorse inn, PizzaPoint, Ahimsa Vegan(beste smoothie bowls in Arugam Bay!), Tandoori Hut

Hiriketiya

(3 nachten)

Het zuiden van Sri Lanka… iedereen in Arugambay vroeg ons of we het wel zeker wisten. Waarom, vroegen wij ze dan steeds. ‘Nou het weer is daar zo slecht, ik zou vooral lekker in het oosten blijven.’ Lekker dan, net van alles geboekt en geregeld… Ach we gaan we gewoon en we zien het wel. Nou dat hebben we geweten…. Regen. Regen. Regen. Ondanks dat hebben we ons enorm vermaakt en was Hiriketiya een super gezellig baaitje met ook weer leuke restaurantjes. Hier hebben we het surfen even gelaten voor wat het was omdat de golven redelijk hoog waren en wij als beginners ons daar niet aan wilden wagen. We hadden makkelijk veel langer in Hiriketiya kunnen blijven, vooral omdat we in zo’n leuk nieuw hostel zaten; Lazy Monkey hostel. Ik was natuurlijk gelijk weer verliefd op de hondjes die ons elke ochtend super enthousiast kwamen begroeten. Dit hostel is van een Oostenrijks meisje en haar Sri Lankaanse vriend, we hebben heel leuk met haar gekletst over hoe het is om in een land als dit te wonen, werken en leven als buitenlandse.

Hotspots: The grove, Malthouse, Dots Bay House

Mirissa

(4 nachten)

Nadat we in Hiriketiya een beetje waren hersteld van de eerste surflessen was het in Marissa weer tijd voor surfen! Na een tuktuk ritje van 50 minuten kwamen we aan bij Surf ’n Yoga Mirissa. Een fijn guesthouse/surfkamp met vegan cafe en hip koffietentje! Helaas waren deze twee bij ons dicht vanwege laagseizoen. We begonnen elke dag met een heerlijk en voedzaam ontbijtje en volgden daarna een yogalesje. En eind van de middag was het tijd voor de surfles. Tussendoor hadden we alle tijd om zelf Mirissa te ontdekken en zo hadden we de tijd om de bekende instagramspot ‘Coconut hill’ te bezoeken. Een berg die aan zee ligt, met je raadt het al; een heleboel palmbomen! We werden bij aankomst meteen door een oud mannetje aan de hand meegenomen voor de mooiste foto. Joost vond het helemaal niks dat deze man ons wilde helpen omdat hij wel wist hoe laat het was aan het eind; betalen! Ik kon er de humor wel van inzien en aan het eind gaven we de man omgerekend 2 euro en was hij helemaal blij. Eigenlijk was dit de enige ochtend met echt goed weer, verder was het alle dagen grauwig en regenachtig.

Hotspots: Peti Peti, Zephyr, Salt, Shadylane, Aloha

Weligama

(10 nachten)

Mirissa ligt op slechts een paar kilometer van Weligama en loopt redelijk in elkaar over, waardoor we dus ook vaak nog in Mirissa te vinden waren toen we in Weligama verbleven. We bleven nog in deze omgeving omdat we het surfen nog wel wat beter wilden leren. We gingen naar Elsewhere surfcamps om nog een volle week te surfen, yoga te doen en feestjes mee te pakken. We waren met een groep van 10, van over de hele wereld. Wij waren het enige stel, voor de rest was iedereen alleen. Dit was voor ons wel iets lastiger mengen maar uiteindelijk lukte dit prima. We hadden deze week regen, veeeeel regen. Dit drukte natuurlijk enorm op de sfeer van zo’n kamp. Gelukkig kan surfen en yoga ook wanneer het regent dus dat maakte niet veel uit, maar toch….
We leerden een stuk beter surfen maar waren na 7 nachten echt kapot. Surfen, yoga en daarnaast feestjes met de nodige drank is een hele vermoeiende combinatie 😉

Omdat we nog een kleine periode moesten overbruggen voordat onze vlucht naar de Malediven zou vertrekken besloten we nog 3 nachtjes in Weligama te blijven. Vanuit hier ontdekten we dat Mirissa super mooie stukjes strand heeft tintegenstelling tot Weligama. De kust bij Weligama ligt vol met vissersbootjes en is vooral gericht op surfen terwijl bij Mirissa er vrijwel geen surfers zijn er het er erg gezellig is op het strand met restaurantjes en cafés direct aan het strand. Ook ontdekten we Secret Beach, wauw wat een mooi baaitje is dit! Misschien een iets lastigere plek om te komen maar vraag je tuktuk driver om zo ver mogelijk door te rijden, over de bumpy road!

Hotspots: Ceylon Sliders, Hangtime, Nomad cafe, W15 hotel

Na een volle maand was het tijd om Sri Lanka te verlaten. Met gemengde gevoelens stapten we de taxi in die ons in 3 uur van Weligama naar Colombo te brengen. We waren heel blij om de vele regen achter ons te laten, maar dit land heeft wel een plekje in ons hart veroverd.

Nog een laatste dingetje: wij hebben heel Sri Lanka vega gegeten als challenge en dit is super goed te doen in dit land. Veel gerechten zijn standaard al alleen met groenten en we hebben echt overal heerlijk gegeten. Ik mis de kottu nu al enorm!