16/5/2019

Moskou: wat een veelzijdige stad!

We vliegen op Sheremetyevo met Aeroflot, we zijn allebei verbaasd hoe goed we verzorgd worden aan boord met een croissantje, iets te drinken, we kunnen zelfs onze telefoon opladen! Sheremetyevo is een van de 3 vliegvelden van Moskou, vanaf daar nemen we de Aeroexpress trein naar de stad (waar we heel makkelijk een kaartje voor hadden gekocht bij ons vliegticket)! Dat verloopt allemaal soepel…

Maar dan… opzoek naar de metro die we moeten nemen. Het metronetwerk van Moskou is huge, we hadden van de voren al even bekeken welke metro we moesten hebben dus ongeveer weten we waar we moeten zijn. Toch overvalt deze stad ons een beetje. We staan wat hulpeloos rond te kijken op een plein maar na een paar minuten hebben we gevonden waar we moeten zijn. We kopen een kaartje waarmee we tot ons vertrek de metro kunnen gebruiken. Dat is gelukt. nu nog de juiste metro vinden. Na weer wat hulpeloos om ons heen kijken vraagt een hele aardige meneer of hij ons kan helpen. Blijkbaar zien deze jut en jul er zo hulpbehoevend uit dat hij denkt: die arme toeristen zal ik eens een handje helpen 😉 Hij zoekt even op zijn telefoon uit welke lijn we moeten nemen en binnen no time zitten we in de goede metro richting ons hostel.

Lachend zeg ik tegen Joost: ‘Dit gaan we nog wel vaker meemaken, maar ik vind het wel echt een kick als we dan weer op de juiste bestemming aankomen!’

Stapelbedje = een pretje

In ons hostel (Nereus Hostel) wacht de volgende verrassing: een minihokje met een stapelbed. Joost kijkt me aan en zegt: ‘Heb jij dit uitgekozen?’

Maar nee, dit is gewoon hoe een kamer voor 2 personen er uit ziet in dit hostel. Ik kan me er niet zo druk om maken en zeg lachend: ‘Schat stel je er maar op in, dit soort bedden krijgen we wel vaker en straks in de trein is alles nog krapper en liggen we ook niet in 1 bed…’  Het is mooi om te zien dat Joost altijd iets langer nodig heeft om te wennen terwijl ik het juist wel een uitdaging vind, al weet ik zeker dat hij over een paar dagen net zo gewend is.

Het hostel ziet er verder schoon uit, met genoeg douches en wc’s op de gang. En hier zijn we, door onze eerste nachten in Boedapest al aan gewend. Handdoekje en toilettasje onder de arm en hop de gang op.

Het is inmiddels etenstijd en via een van onze volgers krijgen we de tip om bij Meatless te gaan eten. Via de app: maps.me kunnen we makkelijk de weg + metroroute vinden ook zonder internet (echt een aanrader!!). We moeten er met de metro heen, zelfs met een overstap en inmiddels snappen we goed hoe de metro werkt. Snel geleerd.

Het eten bij Meatless is heerlijk, al is het bestellen nog wel een dingetje. Zelfs het woord ‘chicken’ kent de serveerster niet. Dat wordt nog wat de komende weken 😉

Als we weer terug in het hostel zijn boeken we online een Free Walking Tour via Freewalkingtour.com voor de volgende ochtend. Half 11 verzamelen bij het grote standbeeld voor het Rode Plein bij Jane.

Jane leidt onze groep over het Rode Plein, vertelt wat over het ontstaan van het Rode Plein en het naastgelegen Kremlin waarom het plein zo heet. Dit heeft te maken met de woorden mooi en rood die in het Russisch heel veel op elkaar lijken. Daarna neemt ze ons mee langs het concertgebouw, het GUM oftewel het chique warenhuis dat aan het rode plein ligt. De Kalverstraat van Moskou en uiteindelijk langs het beroemde Bolsoitheater, aan dit plein liggen maar liefst 7 theaters. Ze vertelt ons dat Russen liever naar theater/dans gaan voor een avond uit dan naar de film. We eindigen de toer in de tuinen van het Kremlin naast de eternal flame waar 24 uur per dag de wacht wordt gehouden over het brandende vuur. Dit brandende vuur staat symbool voor alle soldaten die zijn gesneuveld.

De tour duurde 2,5 uur, onze benen zijn dus wel moe inmiddels. Tijd om wat te drinken en even bij te komen in het hostel. Joost heeft zin in een gezellig terras. Hij vindt online dat vlakbij ons een hip wijkje moet zitten met terrasjes die uitkijken over het water. We moeten eerst het water oversteken en komen ook langs de belangrijkste kerk van Moskou, hebben we die mooi ook gezien! De wijk waar we wat drinken heet Red October Chocolate Factory (ofzoiets, vroeger was het in ieder geval een chocolade fabriek en nu hebben ze er een heel hip wijkje van gemaakt) zeker een aanrader!

Beste pancakes ooit

Na een prima nacht in ons stapelbedje zijn we vroeg wakker, we hebben zin om vandaag iets uitgebreider te gaan ontbijten. Joost zoekt online en vindt al snel: Breakfast cafe. Ze beloven hele lekkere pannenkoeken en de foto’s van het tentje zien er heel leuk uit. We kleden ons aan en lopen in 20 minuutjes naar Breakfast cafe.

Zo iets hips als dit hebben we nog niet eerder gezien in Moskou. In Utrecht zo dit tentje niet misstaan zeg maar. Alles leuk met roze, hout, neonletters aan de muur.

We bestellen ‘smores pancakes with chocolate sauce’ en ‘marshmallow pancakes with strawberry and white chocolate sauce’ in 1 woord: HEMELS. Al hadden we beter 1 portie kunnen bestellen, zo enorm veel!!

Uitzichtpunt

Moskou heeft een heel mooi uitzichtpunt namelijk Gory hills. We besluiten dat we wel wat beweging kunnen gebruiken na de pannenkoeken en gaan richting de metro naar het uitzichtpunt. Nadat we uitstappen moeten we een stukje op handen en voeten stijl omhoog klimmen. Vast niet de echte weg maar Joost houdt nogal van dit soort afsnijweggetje dus daar ga ik weer, op hoop van zege zonder te vallen. Binnen 10 minuten staan we boven en kunnen we zo het park inlopen vanuit waar je Moskou mooi kunt bekijken. Het is inderdaad de moeite waard. Vanaf hier is nog beter te zien wat en mega stad Moskou is en welk mini stukje wij pas gezien hebben. We zien vanaf hier ook dat er een kabelbaan naar beneden loopt. We besluiten die terug naar beneden te nemen, we komen dan uit bij het Olympisch stadion waar 81.000 mensen inpassen. Weer zo’n immens groot gebouw. Ons olympisch stadion in Amsterdam wordt bij deze ineens een stadionnetje.

‘s Middags is het tijd voor de laatste boodschappen voor we morgen de Trans Mongolie Express in gaan. Nog wat noodles, drinken, koekjes en thee mee. We hebben er allebei zoveel zin in. Het is zo’n onwerkelijk idee dat je 4 nachten in een trein verblijft en ruim 5000km gaat afleggen.

‘s Avonds gaan we nog even naar het Rode Plein terug voor wat mooie foto’s en voor mijn broertje. Hij is op 1 mei jarig en omdat we dan in de trein zitten nemen we hier alvast een filmpje op om hem te feliciteren, we staan hard ‘lang zal hij leven’ te zingen met een telefoon is onze hand, midden op het Rode plein dit moet er heel hilarisch uit hebben gezien.

De volgende ochtend is het dan echt zo ver: de Trans Mongolie Express. We gaan nog even langs de supermarkt om verse broodjes te halen en mokken te kopen. Die nemen we dus ook mee voor in de trein, we zullen ze in de trein namelijk hard nodig hebben.

We checken uit in het hostel en nadat de meneer van het hostel ons een goede reis wenst en zegt dat we straks in Irkutsk echt vis moeten eten, stappen we de deur uit richting het station, op naar het volgende avontuur!