15/7/2019

Onze route door de Filipijnen + tips!

De Filipijnen, wat een heerlijk land om door heen te reizen. Tot nu zeker onze favoriet! We startten onze reis in Manilla, dit omdat dat de makkelijkste manier is om door te vliegen. Helaas hadden we geen aansluitende vlucht naar onze bestemming: Bohol, dus moesten we verplicht een nachtje in Manilla blijven. Omdat iedereen afraadt om deze stad te gaan bezoeken namen we een hotel naast het vliegveld zodat we ’s ochtends weer snel deze drukke stad konden verlaten.

Bohol

Niet de meest logische plek om te beginnen maar wij gingen vrienden opzoeken die al 2 weken onderweg waren in de Filipijnen dus vandaar! Wij verbleven in het plaatsje Panglao op het gelijknamige Panglao Island (verbonden met een brug aan Bohol), een leuke toeristische plek met veel restaurantjes aan het strand. Dit strand vonden we achteraf ook meteen het leukste strand van Panglao (Alona beach).

Ons hostel was niet heel bijzonder: een hutje met een zoutwaterdouche, niet perse aan te raden…

Wat we zeker wel aanraden is om te gaan ontbijten bij Shaka, een superhip tentje met allerlei lekkere smoothiebowls en alles is vega/vegan! Best wel even een verademing na alle witte toast met een gebakken ei haha!

Na 3 dagen Panglao was het tijd om het eiland verder te ontdekken, we hielden ons hostel aan zodat al onze spullen achter konden blijven en boekten voor 1 nacht een hotel midden op Bohol, we huurden een scooter en gingen richting de Chocolate Hills, een tocht van ongeveer 3 uur als je ‘m in een keer zou rijden. Wij maakten een aantal stops (ook vanwege de regen). De Chocolate Hills is op zich leuk om even vanaf het uitzichtpunt te bekijken maar na een kwartiertje heb je het hier wel gezien.

We reden terug en gingen kijken bij de Tarsier aapjes (ligt dus op de route richting de Chocolate hills), dit vonden we eigenlijk erg tegenvallen. De aapjes zijn niet veel groter dan muizen en je loopt met veel te veel Chinezen een rondje door een soort oerwoud-achtig bosje. Prima omdat het ook bijna gratis is maar mocht je dit overslaan is dat zeker geen ramp.

We vervolgden onze weg terug richting ons hotel. Het fel groene water van de Loboc rivier is heel bijzonder om te zien en ons hotel Stephanie Grace Inn had ook nog glijbanen die je zo de rivier in lieten glijden. We verbleven hier 1 nachtje en dat is ook meer dan genoeg want verder dan de rivier is hier niet veel te beleven. Wat we trouwens wel erg spectaculair vonden was hoe hoog de rivier ’s ochtends kwamen te staan, ik denk dat hij bijna 2 meter hoger stond dat de avond ervoor!

De volgende ochtend scooterden we naar de Twin Bridge en dat vonden we alle 4 spannender dan we van te voren dachten: een wiebelige brug over de rivier, opzich leuk om even overheen te lopen maar ook hier waren we snel weer klaar. Daarna wilden we graag super op de rivier, helaas bleek dit echt belachelijk duur te zijn en dus zochten we een local die ons met zijn bootje een tochtje over de rivier wilde geven. Een stuk goedkoper dan suppen en een stuk leuker dan op de grote toeristenboten waarop je kunt lunchen/dineren.

Port Barton

Een klein dorpje waar veel backpackers komen, waar geen verharde wegen zijn en waar je niet veel meer kunt doen dan een boottochtje en een wandeling naar de stranden maar dit maakt het juist zo leuk! We verbleven in Yellow Hauz een prima soort Guesthouse met 4 kamers, heel klein maar fijn!

Aanrader: neem niet de boot naar White Beach (wat alle bootmannetjes je proberen aan te smeren) maar ga lopend. Dan kom je langs Coconut Beach en daar waren we helemaal alleen, zo mooi met de duizenden palmbomen die daar staan!

We deden de dag erna een super leuke boottour (wordt overal voor dezelfde prijs aangeboden in Port Barton), zagen voor het eerst zeeschildpadden en kwamen op de mooiste witte standjes!

Restaurants:

• Gorgonzola – Pizzeria met MEGA pizza’s!
  • Mabuti
  • Reef Cafe
  • Cocktails drinken met zonsondergang: Happy Hour Bar

El Nido

Omdat we de afgelopen weken een flink reistempo hadden aangehouden hadden we zin om even op een plek te verblijven. Veel mensen waarschuwde ons over de enorme drukte in El Nido maar dit was gelukkig niet het geval omdat het geen hoogseizoen was. We hebben in 2 verschillende accommodaties gezeten, beide heel fijn: Devayn’s Inn via Booking, dit lag midden in El Nido: super fijne locatie, goede wifi en fijne airco! De andere accommodatie was bij Tabanka Divers via Airbnb, dit lag aan Corong Corong Beach, een iets stiller gedeelte maar wel met het gezellige Outpost hostel ernaast!

Er worden in El Nido ook weer veel boottochtjes aangeboden, waarschijnlijk zijn deze ook allemaal heel erg mooi maar omdat wij na onze week in El Nido een 3 daagse boottocht gingen doen sloegen wij deze tochtjes over.

In El Nido is het kraanwater vervuild en veel mensen worden hier dan ook ziek van. Zelfs de mensen die in El Nido wonen zijn hierdoor erg voorzichtig met kraanwater. Let hierop als je El Nido bezoekt, zelfs tandenpoetsen deden wij met flessen water!

Restaurants:

• Happiness – Heerlijke Falafel!
  • Altrove – De beste pizza’s van de Filipijnen(hebben meerdere vestigingen ook in Coron)
  • Athena – Grieks, ook heerlijk!
  • Frendz Hostel (leuke rooftopbar + zwembad)

Boottour El Nido – Coron
Het allermooiste avontuur op de Filipijnen was de 3-daagse boottour met Buhay Isla. Back to basic, 2 nachtjes in hutjes op dunne matrasjes maar wat een ervaring! De mooiste snorkeltochten, het lekkerste eten, een super gezellige (vrijwel) Nederlandse groep. ‘S avonds een kampvuurtje met gitaarmuziek, mooie zonsondergangen, precies wat je je voorstelt bij een onbewoond eilandje. Dus mocht je naar de Filipijnen gaan, sla zo’n tocht zeker niet over!

Coron

Onze laatste bestemming op de Filipijnen. Veel minder toeristisch en nog veel ouderwetser dan bijvoorbeeld El Nido. Een plek waar niet extreem veel te doen is maar waar je wel een enorm gaaf uitzichtpunt hebt die je makkelijk kunt beklimmen (iets meer dan 700 treden!) We bezochten de hotsprings, wat verder niet veel meer was dan een veel te heet bad en een veel te blubberig weggetje er naar toe, maar oke….
Ook deden we een dagtochtje met een boot langs de verschillende lagoons, heel mooi maar ook heel toeristisch en het dragen van een zwemvest is verplicht. Wat trouwens wel een hilarisch gezicht is, al die mensen met hun zwemvest tot aan hun oren en 80% van die mensen kan ook echt niet zwemmen dus die zwemvesten zijn voor velen een must ;). We sliepen hier in Hop Hostel, zeker een aanrader want dit hostel heeft een hele gave rooftopbar die je trouwens ook kunt bezoeken als je hier niet slaapt. We verbleven hier 3 nachtjes en daarna zijn we nog verplaatst naar Pearl Vista resort omdat we graag een zwembad wilden.

Restaurants:

• Altrove – weer die lekkere pizza!
  • Get Real – Mexicaans
  • Epic – lekkere ijskoffie + cheesecake
  • Poco Deli – Hebben we sinds tijden weer een wijntje op!