21/9/2021

Onze route door Puglia: 2,5 week

Door de mooie plaatjes kwam de regio Puglia op ons pad. Allebei nog nooit echt in Italie op vakantie geweest dus dit leek ons een mooie bestemming voor deze zomer. En daar hebben we geen seconde spijt van. Puglia heeft ons op zoveel vlakken zo verrast!

Onze route van dag tot dag:

Dag 1-3: Bari
We vlogen op Bari, vanaf Amsterdam maar slechts 2 uur vliegen. We waren er zo! Op het vliegveld pikten we onze huurauto op die we van te voren hadden gehuurd via rentalcars.com bij Sixt. Daarna reden we door naar ons hotel in Bari.

We verbleven twee nachten in Palace Hotel Bari, een mooi statig hotel met een restaurant op de zevende verdieping waar ook het ontbijt plaatsvond.

Bari vonden wij zeker de moeite waard om te bezoeken, en dan vooral het kleine oude centrum. Heb je de tijd, sla Bari dan zeker niet over!

Dag 3-6: Alberobello
Na 1,5 dag in Bari vonden we het tijd om weer door te reizen en gingen we via Matera (leuk en mooi dorpje om even te bezoeken!) naar onze volgende verblijf Masseria Torricella. Een masseria is vaak een oude boerderij die omgebouwd is tot gastenverblijf. Deze masseria heeft een heerlijk zwembad, allerlei dieren en een mooi restaurant waar we de eerste avond heerlijk hebben gegeten.

De volgende dag was het tijd om Alberobello te ontdekken. Het plaatsje waar puglia bekent om staat. In dit plaatsje zijn honderden trulli, kleine ronde witte huisjes met een punt dakje. Ondanks de drukte vonden we dit een leuke plek om een avondje doorheen te lopen. De avond daarna bezochten we Locorotondo, de naam van dit dorpje betekend: rond dorp. En je loopt dus ook letterlijk rondje, het was jammer dat het keihard waaide toen wij er waren want je kunt hier heel leuk aan de rand van het dorp zitten met een enorm wijds uitzicht terwijl je de zon onder ziet gaat.

Dag 6-9: Polignano a Mare
Misschien niet helemaal logisch maar we reden weer een klein stukje terug richting Bari (dit kon niet anders ivm de drukte en daardoor weinig keuze aan accommodaties). Voordat we aankwamen bij de Masseria gingen we eerst nog langs Monopoli. We sliepen bij Casina dei Preti, ook weer een mooie masseria met een heerlijk zwembad. Wij sliepen dan wel in de kleinste kamer met een bed van maar 1,20 breed, maar dat was helemaal prima.

Polignano a Mare vonden we allebei een heel bijzonder dorpje om te bezoeken, dit dorp is op een grote rotspartij gebouwd en in het midden is een strand dat meters lager ligt. Heel tof om te zien! Ook hier is het weer enorm toeristisch maar daardoor ook heel gezellig!

Vanuit deze masseria gingen we een avondje eten bij Masseria Salamina (als het je lukt om hier ook te slapen, doen!) en wauw, dit was zo bijzonder. Een enorme binnenplaats met romantische lampjes en witte italiaanse stoeltjes zorgde voor een perfect romantisch diner! Ook deden we bij deze masseria een olijfolie proeverij en kregen we een rondleiding over het terrein, ook super leuk om te doen (wel even alles reserveren vooraf, dit kan door te mailen).

Dag 9-11: Galatina
Omdat we ook heel graag de westkust van Puglia wilden zien crossten we helemaal door naar Porto Cesaro, aan deze kant worden de stranden ook wel de Malediven van Italie genoemd. En inderdaad, de zee is er super helderblauw en ook heel lang ondiep. Wij kunnen beamen dat het er wel iets van weg heeft ja! Na een middagje in Porto Cesaro reden we naar onze nieuwe Masseria: Tenuta Mezzana in Galatina. Een prima Masseria, onze kamer was nog maar net klaar, althans klaar, de peertjes hingen nog uit het plafond dus ik hoop dat dit inmiddels iets verder klaar is. De eerste avond zijn we vanuit hier naar Gallipoli gereden, misschien we het meest toeristische plaatsje waar we geweest zijn. Uiteraard ook weer mooi hoor! Maar voor ons was het wel echt heel erg zoeken naar iets vega’s te eten. ALLES was vis, vis vis. Galatina hebben we ook een avondje bezocht en een restaurant tip voor Galatina is: Tipozero.

Dag 11-13: Otranto
Otranto heeft ons hart denk ik wel het meest gestolen. Wat een fijne plaats was dit, een heerlijk groot strand midden in het dorp. Ons verblijf op loopafstand van het strand(dat hadden we eigenlijk nergens!) Tenuta Belvedere heette het, echt een aanrader. Ook het ontbijt was hier heerlijk, lekker veel italiaanse zoetigheden.

Dag 13-14: Lecce
In Lecce verbleven we bij Litium 3, een fijne B&B, heel modern ingericht wat best een verademing is na veel accommodaties met veelal eiken houten meubels. We wilden eigenlijk slapen bij Little Dolce B&B van de Nederlandse Joelle maar die was helaas vol! Lecce vonden wij een leuke stad, maar we zijn er iets te kort geweest om er echt veel over te kunnen vertellen (daarover later meer, misschien gaan we er nog wel terug..;)

Dag 14-17: Ostuni
Omtuin was ons door veel mensen getipt en daardoor waren onze verwachtingen hoog, misschien iets te hoog. We vonden het leuk, maar een stuk minder leuk dan andere dorpjes. We sliepen bij Villa di Bellezza, dit is vooral als je met kinderen op vakantie gaat en niet zoals wij deden steeds wil verplaatsen een perfecte plek om te verblijven. Een heerlijke villa met grote tuin en eigen zwembad en van Nederlandse eigenaren.

Dag 17-19: Fasano
Omdat we luxe wilden afsluiten boekten we bij Masseria Borgo Ritella. Deze masseria is helemaal gerenoveerd en echt werkelijk alles aan deze masseria is mooi. Vanuit hier brachten we nog een bezoek aan Monopoli, wat samen met Otranto ons lievelingsstadje was!

Praktische tips:

- Masseria’s boek je het handigst via Agriturismo.it
- Parkeerplaatsen zoeken doe je het makkelijkst via google maps. Typ bijvoorbeeld Pognano a mare parcheggio (parcheggio is Italiaans voor parkeerplaats) en je ziet alle parkeerplaatsen verschijnen.
- Je kunt Puglia ook makkelijk vanuit 1 plek ontdekken, wij houden van rondreizen maar dat is zeker niet nodig.
- Vliegen kan zowel op Bari als Brindisi, dat maakt voor je reis niet zoveel uit.

Wat we super leuk vonden aan Puglia:

- De gezelligheid in alle dropjes
- De prijzen van het eten (een hele lekkere pizza Margerita heb je al voor 5 euro!)
- De sfeer, we voelden ons nergens onveilig
- De afstanden zijn niet al te groot
- Het heerlijke weer
- Mooie stranden

Wat ons tegenviel:

- De drukte (wij waren er in de periode eind aug-begin sept) en dan hebben veel italianen zelf ook vakantie
- Door de drukte was het parkeren ook echt lastig
- Overal betaald parkeren maar veel automaten pakten geen creditcards/pinpassen dus elke avond zoeken naar muntjes
- Italianen rijden echt als idioten
- Het slechte wegdek
- Veel afval langs de weg
- De prijzen van de accomodaties